joi, 17 martie 2011

Râmnicu Vâlcea: Vartolomei Todeci conduce de 54 de ani Ansamblul Mioriţa


Vartolomei Todeci a prezentat cântecele ciobăneşti din Vaideeni prin 10 ţări din Europa.

Ansamblul de fluieraşi Mioriţa din comuna Vaideeni a fost înfiinţat în anul 1948 de învăţătorul Ion Stănuşescu. În anul 1955 Vartolomei Todeci a terminat studiile şi a venit profesor de limba şi literatura română la Vaideeni. Tot atunci, i s-a dat în grijă şi căminul cultural din localitate, unde a fost director peste 25 de ani. „În 1955 mi s-a dat în grijă ansamblul de fluieraşi Mioriţa. La început au fost numai fluieraşi şi eu am adăugat lângă ei şi un grup vocal de fete care să îi dea un alt farmec”, povesteşte profesorul. Pe parcurs Todeci a înfiinţat şi o formaţie de fluieraşi copii care a luat denumirea de Cununiţa Munţilor. Şi ansamblul copiilor a fost îmbunătăţit cu un grup de dansatori care a fost condus prima dată de Adam Popa. De 10 ani el e condus de profesoara Felicia Pantelimon.

Toporaşul de aur şi frunza de argint obţinute în Polonia

Cu cele două formaţii Vartolomei Todeci a participat de-a lungul anilor la toate concursurile din ţară unde a obţinut peste tot numai locul I şi o singură dată locul II. „Noi valorificăm melodiile şi dansurile populare din Vaideeni. Ansamblul Mioriţa a interpretează şi valorifică melodii şi cântece păstoreşti, toate specifice păstorilor din această vatră de crescătorii de oi a Vaideeniului”, povesteşte profesorul.

El recunoaşte că ansamblul a contribuit prin activitatea lui şi la strângerea de relaţii de prietenie între locuitorii comunei Vaideeni cu cei ai satelor din mărginimea Sibiului. „Pe timpul războaielor oamenii din mărginimea Sibiului s-au refugiat în această zonă. Au rămas aici şi fiind oieri de meserie au continuat tradiţia. Străbunicii noştri au fost sibieni”, spune Todeci.





Ansamblul a participat la diferite concursuri internaţionale, la Zagreb în Croaţia, Serbia, Republica Moldova, Grecia, Olanda, Germania, Ungaria, Franţa , Polonia, Lituania. „În Polonia, la Razacopane am obţinut cel mai mare premiu, Toporaşul de Aur împreună cu ansamblul Brăduleţul din Horezu. La spectacolul respectiv am prezentat o nuntă tradiţională de la noi între un băiat cioban şi o fată olteancă. Mioriţa a mai obţinut frunza de argint la Tatra, în Polonia”, afirmă conducătorul ansamblului.

Luna trecută Vartolomei Todeci a lansat cartea „Păstori • Poeţi • Vaideeni”, o culegere de poezie document. În ea a publicat poezii foarte vechi scrise de oamenii care au trăit în zonă şi care au iubit oieritul. În carte sunt multe poezii ale lui Dumitru Vartolomei Tărtăreanu care în timpul vieţii a fost premiat de regina Maria, în timpul primului război mondial când, bolnav fiind în spital la Iaşi, a scris o poezie închinată ei.

Ce-i place

„Omul cinstit în primul rând . Viaţa de la ţară foarte mult şi voia bună a ciobanilor. Când eram tânăr îmi plăceau tare mult fetele, acum la vârsta mea asta s-a cam dus”.

Ce nu-i place


„Toată viaţa am urât hoţia şi hoţii în general. Nu îmi plac nici oamenii lacomi care nu se mulţumesc cu ce au. Nu îi suport nici pe mincinoşi”.

Întrebări şi răspunsuri


Ce înseamnă ansamblul „Mioriţa” pentru dumneavoastră?

V.T. : Viaţa mea şi munca din toţi aceşti ani. Tradiţia din acest loc şi portul popular. Sper ca intelectuaţii care s-au ridicat din această zonă să ducă mai departe munca mea.

Dacă e să o luaţi de la capăt cu ce v-aţi ocupa?


V.T.: Tot profesor mă văd lucrând cu copiii pentru că toată viaţa mi-a plăcut să fiu înconjurat de ei. Mă văd tot lângă ansamblu pentru că sunt un om care nu uită trecutul şi tradiţia.


http://www.adevarul.ro/locale/ramnicu-valcea/Vartolomei-Ansamblul-Ramnicu-Miorita-Todeci_0_72592853.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu